یک مطالعه ی جدید ساعت بدن را با چاقی و دیابت مرتبط کرد

28 اوت 2019 - آیا حذف یک وعده غذایی در ساعات خاصی از روز، احتمال چاقی یا ابتلا به دیابت را کاهش می دهد؟

تحقیقات محققان دانشگاه Otago، دیابت و چاقی را به ریتم شبانه روزی، که اغلب به آن ساعت بدن گفته می شود، مرتبط کرد.

در طی این مطالعه، محققان تأثیر اختلال در ریتم شبانه روزی موش ها را در یک آزمایشگاه کنترل شده بررسی کردند. آنها دریافتند که جت لگ مکرر منجر به افزایش وزن و علائم شدید دیابت می شود.

دکتر Alexander Tups دانشیار مرکزنورواندوکرینولوژی و سلامت مغز در دانشگاه اوتاگو گفت: ما باید به آنچه که ساعت بدن ما را مختل می کند، توجه کنیم. هر چیزی که با آن تداخل کند، مانند جت لگ سفر، جت لگ اجتماعی، کار شیفتی، قرار گرفتن در معرض نور در زمان اشتباهی از روز، می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. چراغ های بسیار پرنور در خیابان باعث اختلال در ملاتونین می شود. این هورمون تنظیم کننده ی ریتم شبانه روزی است. اگر نتایج مطالعات ما برای انسان نیز صادق باشد، این اختلال می تواند منجر به چاقی و دیابت شود. اما همچنین مجموعه ای از شواهد وجود دارد که نشان می دهد اختلال در ترشح ملاتونین منجر به سرطان می شود.

دکتر Tups امیدوار است که بر اساس این یافته ها آزمایشاتی بر روی انسان ها انجام دهند، تا بررسی کنند که چه شدتی از نور مصنوعی باعث سرکوب ملاتونین می شود و برای سلامتی انسان مضر می باشد. این تحقیقات منجر به تصمیمات آگاهانه تری در مورد انتخاب منابع نوری مصنوعی برای اهداف خاص آنها می شود.

محققان در یک مطالعه ی جداگانه همچنین بررسی کردند که چگونه ساعت بدن بر توانایی پردازش مواد غذایی چرب تأثیر می گذارد، نتایج این تحقیق، شواهدی در حمایت از روش محبوب حذف یک وعده غذایی ارائه نمود.

دکتر Tups می گوید: اساسا زمان خوردن غذا، اهمیت دارد. بدن ما هورمون هایی تولید می کند که بنظر می رسد در مقابله با غذاهای چرب در ساعات خاصی از روز بهتر عمل می کنند. اگر از خوردن غذا در مواقعی که این هورمون ها کار نمی کنند، پرهیز کنیم، می توانیم اثرات مضر یک رژیم غذایی چرب را کاهش دهیم.

هورمون مهم در رابطه با زمان خوردن غذا، هورمون لپتین یا هورمون سیری است، هورمونی که تنظیم کننده ی وزن بدن می باشد. اثرات مضر تغذیه ی پرچرب در مواقعی از روز که بدن مقاوم به لپتین است، تشدید می شود.

محققان دریافتند که برخلاف تصور فعلی، مقاومت در برابر لپتین در موشهای چاق در طول روز، عمومی نیست. دکتر Tupsمی گوید: مواقعی وجود دارد كه موشها هنوز به این هورمون حساس هستند. بنابراین اگر الگوی خوردن به این مدت محدود شود، اثرات مفید می تواند به حداكثر برسد.

برای موشها مخصوصاً برای سلامت متابولیک آنها، زمانی که دسترسی به مواد غذایی چرب به اواخر شب و اوایل صبح محدود شود، زمانی که حیوان در مقابل لپتین مقاوم است، مضر می باشد. برای موش ها بهترین زمان، زمان شام است، زیرا آنها در طول شب فعال هستند و در طول روز می خوابند.

به دلیل این تفاوت در الگوی خواب و بیداری، دکتر Tupsهنوز نمی تواند توصیه ی روشنی را برای حذف یکی از وعده های غذایی بمنظور کاهش وزن بدن به افراد ارائه دهد.

با این وجود، اگر نتایج به طور مستقیم برای انسان قابل ترجمه باشد، به احتمال زیاد حذف وعده ی شام مناسب خواهد بود. ما باید خوردن غذای خود را با ساعت بدنمان تطبیق دهیم. البته این موضوع همچنین به کرونوتایپ فردی ما بستگی دارد، این بدان معناست که حذف یک وعده غذایی برای کاهش وزن، برای شخص سحر خیز یا شب زنده دار، می تواند متفاوت باشد.

هر دوی این مطالعات در مجله ی Endocrinology و مجله FASEB منتشر شده اند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-links-body-clock-obesity-diabetes.html